Momenteel zijn er geen aanbiedingen van deze aanbieder.
Je hebt je er misschien weleens aan gewaagd. Je bent terecht gekomen op deBijenkorf.be om naar een van de luxe merken te bekijken. Je keek vast en zeker je ogen uit, van de prachtige producten en de kortingen die Goedkoop.be voor je scoorde. Maar hoe is dit grote warenhuis vandaan? Laten we eens kijken naar de geschiedenis van de Bijenkorf.
De geschiedenis
In 1870 wordt magazijn de Bijenkorf geopend. Deze fourniturenwinkel wordt gevestigd bij onze noorderburen in Amsterdam. In het begin wordt hier enkel garen en band verkocht, maar al snel wordt het assortiment uitgebreid. Ruim 40 jaar later verhuist, in eerste instantie tijdelijk, het pand naar de Dam. Toenmalig eigenaar Arthur Isaac wilde graag uitbreiden en begint een verbouwing. Om deze verbouwing te versnellen wordt de winkel tijdelijk verplaatst naar de Dam. Als de omzet op deze locatie krachtig blijkt de groeien wordt besloten om de Bijenkorf definitief op de Dam te vestigen. Om de financiering rond dit pand rond te krijgen verandert de fourniturenwinkel in een warenhuis.
In 1915 is de Bijenkorf in volle groei en begint het met acties en campagnes zoals we ze nu van het warenhuis kennen. Door deze reclame-uitingen draait de Bijenkorf enkel beter. Het gaat zo goed, dat er 10 jaar later een tweede winkel wordt geopend, in Den Haag. Ook wordt de eerste winkel van dochtermaatschappij HEMA geopend. Met de opening van HEMA wil de directie zich ook op de minder bedeelden richten. In 1930 voegt de Bijenkorf zich bij de internationale warenhuisvereniging, andere leden zijn onder andere Le Printemps in Parijs en Harrods in Londen.
Ook voor de Bijenkorf is de Tweede Wereldoorlog een zwarte periode. Vanwege de Joodse achtergrond moet het bedrijf worden overgedragen aan niet-Joodse vertrouwelingen. De leiding heeft kunnen vluchten, maar veel personeelsleden werden gedood tijdens de oorlog. Voor hen hangt nog een plaquette in de Bijenkorf-vestiging van Amsterdam. Het pand wat in Rotterdam was gekozen als derde Bijenkorfwinkel wordt zo erg beschadigd door bombardementen dat er moet worden gezocht naar een nieuwe locatie, welke pas 10 jaar na de oorlog wordt geopend. Zo openen er steeds meer Bijenkorffilialen, waaronder in Eindhoven, de eerste dicht bij de Belgische grens.
De Bijenkorf komt met een unieke actie in 1984: de Drie Dwaze Dagen. Tijdens deze dagen worden items tegen dwaas lage prijzen verkocht. Door het enorme succes werd de actie jaarlijks herhaald. De tegenhanger van de Drie Dwaze Dagen wordt georganiseerd in de lente. In 2008 introduceert de Bijenkorf Maffe Marathon, miljoenen artikelen voor maf lage prijzen. Het is gelijk aan de Drie Dol Dwaze Dagen, maar dan gericht op de collectie van het voorjaar. Omdat de Bijenkorf zich meer wil richten op de ‘premium experience strategie’ worden er in 2016 geen Drie Dwaze dagen georganiseerd. Met deze strategie wil de Bijenkorf internationaal topniveau bereiken in merken, service en winkelbeleving.
In 2009 opent de Bijenkorf de online webshop in Nederland, pas 5 jaar later kunnen wij Belgen bestellen op deBijenkorf.be. Pas in 2016 werd er een Belgische webshop gelanceerd: deBijenkorf.be. De Bijenkorf wint in 2011 en 2012 de ‘Beste Bricks en Clicks’ prijs van de ING Retail Jaarprijs.
De Bijenkorf klant is koning
Naast zeer mooie, luxe merken biedt de Bijenkorf ook een ware beleving aan de bezoekers dankzij vele evenementen. Zo proef je de lekkerste chocolade tijdens het chocolade festival. Ook worden er previews van dans en theater gegeven, zijn er signeersessies en worden er modeshows gehouden in de warenhuizen. Zo komen er tijdens het Feest der Letteren verschillende auteurs tezamen om hun werk te signeren, een week voor de Boekenweek begint.
Bij de Bijenkorf kan je je aanmelden voor het Privilege Membership. Als Privilege Member word je geïnformeerd over aanbiedingen, acties en de lancering van nieuwe collecties en merken. Zo ben je áltijd op de hoogte van de solden, nog vóór deze begint. Je wordt uitgenodigd voor exclusieve evenementen, wat dacht je van modeshows, workshops en persoonlijke stylingsavonden? En je krijgt de mogelijkheid om digitaal een aankoopbon terug te zien. Ruilen of retourneren was nog nooit zo gemakkelijk. Privilege Member worden van de Bijenkorf is heel eenvoudig, even je e-mailadres invullen en je bent direct aangemeld!
Duurzaam ondernemen
Maar de Bijenkorf zet zich niet alleen in om de beste beleving aan de klant te geven. Het warenhuis streeft er ook naar om een balans te creëren tussen verkoop en milieubewuste bedrijfsvoering, ten aanzien van mens, milieu en product. Zo helpt de Bijenkorf sinds 2014 de bij, omdat ze de Bijenkorf heten, maar ook omdat bijen belangrijk zijn voor een gezonde wereld. Het gaat niet zo goed met de bij. Dankzij de klimaatverandering, verschillende bestrijdingsmiddelen en steeds meer steden is er niet zoveel plek meer op de aarde voor de bij. En dat is zonde, want zonder de bij moeten we lekkernijen als fruit, koffie en zonnebloemolie missen. Nu heeft de Bijenkorf samen met anderen een platform georganiseerd om de bij van uitsterving te redden. Naast dit platform draagt de Bijenkorf ook zijn steentje bij binnen het eigen bedrijf. Meer dan de helft van het eten in de Bijenkorf restaurant ‘The Kitchen’ is biologisch of lokaal, en dit wordt alleen nog maar meer. Wie wordt er nu niet enthousiast van duurzame vis, koffie en cacao!? Maar de Bijenkorf zet zich ook in voor het milieu door onder andere afvalscheiding, minder elektriciteitsverbruik, gebruik van duurzame grondstoffen en goede arbeidsomstandigheden.
Wij vonden dit kijkje achter de schermen van de Bijenkorf zeer interessant en hebben er zeker nog wat van bijgeleerd. Ga jij nu liever shoppen? Kijk hierboven nog snel voor een vouchercode en scoor snel je nieuwe items bij deBijenkorf.be!