Momenteel zijn er geen aanbiedingen van deze aanbieder.
Of je nu een fanatieke sporter bent of niet, je hebt vast en zeker al eens van Nike gehoord. Een van de grootste sportmerken, al dan niet de grootste. Met een uitgebreide collectie van sportkleding, -schoenen en -accessoires, maar ook items die we in het dagelijks leven vaak dragen. Nike is er voor iedere atleet. “Ben ik ook een atleet?” hoor ik je denken. Jazeker! Want bij Nike geloven ze erin dat iedereen met een lichaam een atleet is. Niet alleen voor slanke mensen, ook voor dames met een grotere maat biedt Nike sinds maart 2017 kleding tot de maat XXXL aan. Want iedereen zou zich goed moeten voelen in kleding die perfect past.
Even testen: wist jij dit al over Nike?
Denk jij alles te weten over dit grote sportmerk? Ken jij de hele geschiedenis van Nike? We hebben Nike onder de loep genomen en zetten een paar feitjes voor je op een rij.
-
Nike is ontstaan als een schoolproject. Phil Knight moest namelijk voor school een businessplan opstellen. Hij bedacht dat schoenen efficiënter geproduceerd zouden worden wanneer dit in Japan zou gebeuren. En dus ontstond in 1964 Blue Ribbon Sports, een importeur van Japanse atletiekschoenen (die we nu kennen als het merk Asics) welke werden verkocht vanuit de kofferbak van de auto.
-
De naam Nike komt van een Griekse god, namelijk de god van overwinning volgens de Griekse mythologie. Het merk Nike wordt dan ook geassocieerd met snelheid, overwinning en vaart. Al ging de strijd voor een nieuwe naam in eerste instantie tussen ‘Dimension 6’ en ‘Bengal’. Het ‘swoosh’ logo is ontworpen door een grafisch design student in Portland, zij kreeg hier slechts $35 voor.
-
De inspiratie voor de eerste Nike schoen kwam van een oud wafelijzer. Het idee kwam aan de ontbijttafel terwijl Bill Bowerman naar het patroon van het wafelijzer keek. Door dit patroon toe te passen op de zolen van schoenen kregen atleten meer grip op de renbaan.
- De slogan ‘Just Do It’ komt van een uitspraak van een seriemoordenaar. De laatste woorden van Gary Gilmore voor zijn executie waren ‘Let’s do it’, dit werd simpelweg veranderd in ‘Just Do It’ als slogan. Het eerste reclamefilmpje met de slogan was er een met een 80-jarige man die hardliep over de Golden Gate Bridge van San Francisco.
-
Is het je weleens opgevallen dat de evenementen van Nike altijd op een gek tijdstip beginnen? Zoals 08:34 in plaats van precies 08:30. Medeoprichter Bill Bowerman geloofde erin dat dit voor meer punctualiteit zorgde. Als atletiekcoach plande hij de training altijd op deze gekke tijden, om zeker te weten dat zijn pupillen de tijd niet zouden vergeten en op tijd kwamen.
-
De grootste winkel is niet in Nike’s thuishaven Amerika, maar vind je in Londen. Met drie verdiepingen en bijna 4000 vierkante meter waan je je in een ware sportwereld met sneakers, voetbaltenues, sportleggings en nog veel en veel meer.
- Van oude schoenen maakt Nike nieuwe grond voor speelplaatsen. Met het ‘Reuse-a-Shoe’ programma worden de grondstoffen van oude schoenen gerecycleerd tot vloeren voor onder andere speeltuinen, sportscholen en atletiekvloeren. Het gerecycleerde materiaal wordt ook wel Nike Grind genoemd. Voor het maken van een basketbalveld zijn al meer dan 2500 paar schoenen nodig.
Duurzame innovatie: een voordeel voor atleten, de wereld en Nike
Maar dit is niet het enige dat Nike aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. De wereld waar atleten en bedrijven concurreren blijft continue veranderen. En dus zet het merk zich onder andere in voor goede doelen en doet zijn best geen ecologische voetafdruk achter te laten. Tijdens de productie en het ontwerpproces is er geprobeerd om zoveel mogelijk afval te elimineren. Sinds de start van het Energy and Carbon programma in 2008 hebben de fabrikanten van Nike het verbruik van energie kunnen halveren. En ook het waterverbruik is fors verminderd: bij het produceren van Nike schoenen wordt al bijna 50% minder water verbruikt. Maar met het schrappen van het verbruik zijn de collecties er zeker niet op achteruit gegaan. Nike wil de beste producten creëren met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Met als optimale doelstelling de verkoop te verdubbelen, met slechts de helft van de impact op het milieu.
Alleen het nieuwste van het nieuwste en het beste van het beste: Nike technologieën
Nike heeft verschillende technologieën ontwikkeld om het jou als atleet een stukje makkelijker en prettiger te maken. Je hebt het vast weleens zien staan op een shirt of sportbroekje: Nike Dri-FIT. Dit is een speciaal ontwikkelde polyester stof die het zweet via de stof afvoert naar buiten. Waardoor de atleet droog en vooral comfortabel blijft.
Nike Air is ook geen onbekende naam. Bij deze technologie zit er lucht onder druk in een sterke, maar toch flexibele ‘zak’. Deze zak bevindt zich bij de hiel of aan de voorkant van de voet. Dankzij deze luchtzak wordt de impact op de gewrichten verminderd. De voordelen van deze schoenen zijn onder andere de duurzaamheid, veelzijdigheid en dat de schoenen zeer licht zijn.
Nog zo een bekende schoen van Nike is Nike Free. De gedachte achter deze schoen is zeer eenvoudig: de prestatie van een atleet verbeteren door het lichaam natuurlijk te laten bewegen. Bij het dragen van een Nike Free schoen lijkt het net alsof je op blote voeten loopt.
Het is dus eigenlijk niet zo gek dat Nike een van de grootste sportmerken is. Naast dat ze geweldige collecties uitbrengen met toffe designs, denken ze ook nog eens aan jou als atleet door de beste technologieën te introduceren. Alsof dat nog niet genoeg is, denkt Nike ook aan het milieu en probeert een steentje bij te dragen aan een schonere wereld. Ben jij al fan?