Het is de 21e eeuw en vrijwel iedereen is het er over eens dat man en vrouw gelijk zijn.
Gaan we een beetje snel? Daar zijn de meningen over verdeeld. Aan de ene kant hebben we de introductie van uniseks wc’s en genderneutrale kleding, maar aan de andere kant vinden we het nog steeds doodnormaal dat vrouwen meer betalen dan mannen voor dezelfde producten. Hoe kan dat?
Het geheimzinnige prijsverschil
Denk eens terug aan de laatste keer dat je in de supermarkt of drogisterij scheermesjes en een shampoo in je mandje legde. Hoeveel moest je afrekenen? Hoogstwaarschijnlijk een ander bedrag dan degene achter je in de rij van het andere geslacht. Mogen we dan zo onbeleefd zijn om dit ‘’verzorgingsproducten-discriminatie’’ te noemen? Het ligt wat lastiger dan dat!
Er is ten eerste geen bewijs waar we letterlijk naar kunnen verwijzen. Bedrijven kunnen zich altijd schuilen achter prijsverschillen door bijvoorbeeld designkosten of (minimale) productwijzigingen die extra geld kosten waardoor de adviesprijs stijgt. Daarnaast is de drogisterij/supermarkt zelf verantwoordelijk voor de eindprijs en leggen merken alleen maar adviesprijzen op.
Komen deze merken dan gewoon met dit prijsverschil weg? Helaas is dit wel de realiteit. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vrouwen nou eenmaal meer geld willen spenderen aan beautyproducten dan mannen. Neem bijvoorbeeld Emma en Lucas. Twee Belgische studenten die graag verzorgd door de dag komen. Emma is bereid om €8 neer te leggen voor haar conditioner tegen gespleten haarpunten, maar Lucas interesseert het niet echt of zijn all-in-1 shampoo naar dennen of naar citroen ruikt. Ze willen beiden gewoon een verzorgd resultaat. Al met al zorgt dit verschil wel voor een factor waardoor verzorgingsproducten voor vrouwen een stuk duurder zijn dan die van mannen.
We zijn er misschien van overtuigd dat de anti-gespleten haarpunten shampoo beter resultaat levert, maar in realiteit scheelt dit nauwelijks.
All bad news?
Niet helemaal. Van dit prijsverschil kunnen we ook slim gebruik maken om geld te besparen. Wanneer het product goedkoper is voor een andere sekse pakken we simpelweg de andere! Helaas hebben de merken het ons niet zo gemakkelijk gemaakt en is het een hele zoektocht om uit te vogelen waar die prijsverschillen het grootst zijn en wat de alternatieven zijn.
Wij zochten het voor je uit!
Scheermesjes
Scheermesjes gebruiken we allemaal. In de tv-commercial scheren vrouwen hun gladde benen graag nog gladder en halen stoere shirtloze mannen hun stoppelbaardjes weg. Maar ook jij en ik hebben ze gewoon nodig. De volgende scheermesjes zijn nagenoeg hetzelfde; hetzelfde aantal mesjes en hardheid. Het verschil is enkel de kleur!
(Prijzen zijn verkregen via Bol.com op 12-10-17 en zijn mogelijk aan verandering onderhevig.)
Laten we niet al te flauw zijn, natuurlijk zijn niet alle verzorgingsproducten voor mannen en vrouwen hetzelfde. Sommige geuren zijn nu eenmaal meer vrouwelijk en andere zijn meer mannelijk. Daarom wordt er enkel en alleen gekeken naar producten die qua geur en functionaliteit identiek zijn.
Scheergel
(Prijzen zijn verkregen via Kruidvat.be 16-10-17 en zijn mogelijk aan verandering onderhevig.)
Tandpasta
Andere geur? Nee. Andere werking? Nee. Andere prijs? Jazeker!
(Prijzen zijn verkregen via drogisterij.net op 12-10-17 en zijn mogelijk aan verandering onderhevig.)
Nu is het niet zo dat álle verzorgingsproducten duurder zijn voor vrouwen. Gek genoeg zijn deodoranten een soort uitzondering op de regel. Deze zijn vaak veel duurder voor mannen dan voor vrouwen.
Weten maakt wijsheid
De volgende keer dat jij weer verzorgingsproducten gaat shoppen loop je als vrouw zijnde dus niet snel de mannenproducten voorbij, maar sta je er even stil. Als man zijnde.. loop je daar ook heen. Dat wordt druk dus!