Ooit last gehad van een vertraagde of gecancelde vlucht? Je hebt dan volgens Verordening 261/2004 recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600. Helaas pakt dat in de praktijk vaak anders uit en zijn er een hoop kleine lettertjes. Lees meer en ontdek alles over compensatie bij een gecancelde vlucht.
Een tijd geleden vloog ik met een vriendin naar Spanje voor een toffe minivakantie. Na vier heerlijke dagen kwamen we er pas op de dag van vertrek achter dat onze vlucht gecanceld was. We hadden één dag eerder een e-mail gehad, maar die nog niet gelezen.
We zijn zo snel mogelijk naar het vliegveld gegaan. Na vijf (!) uur in de rij te hebben gestaan voor de balie van de betreffende vliegtuigmaatschappij, konden we onze vlucht omboeken naar de volgende dag, Weliswaar op een andere luchthaven, zo’n 80 kilometer verder dan de luchthaven waar we in eerste instantie zouden landen.
Ik was toch wel benieuwd naar de financiële gevolgen. Wat zijn je rechten als passagier en krijg je een compensatie?
Verzekering
Velen van ons hebben een reisverzekering. Natuurlijk hoop je die niet nodig te hebben en ga je ervan uit dat alles goed gaat tijdens je reis. Wie verwacht er nu dat je vlucht gecanceld wordt?
Meer weten over reisverzekeringen? Lees dan ook eens het artikel ‘zorgeloos op vakantie met een goedkope reisverzekering’.
Welnu, al heb je een goede reisverzekering, als je vlucht geannuleerd wordt ben je daar waarschijnlijk niet voor verzekerd. Dat komt omdat je in principe compensatie van de betreffende vliegtuigmaatschappij zou moeten krijgen (m.u.v. overmacht). Verzekeringsmaatschappijen houden zich hier dan buiten.
Ga je op reis? Kijk altijd even je reisverzekering na om te zien wat precies de voorwaarden zijn en wat er verteld wordt over geannuleerde reizen.
Een vlucht boeken bij een andere vliegtuigmaatschappij
Sta je op het vliegveld en zie je dat er diezelfde dag een andere maatschappij naar je bestemming vliegt? Dan kun je het betaalde bedrag voor je oorspronkelijke ticket retour vragen en je vlucht bij een andere vliegtuigmaatschappij boeken.
Helaas klinkt dit mooier dan dat het is. Je boekt op voorhand een ticket voor een zo laag mogelijke prijs. Wil je vervolgens diezelfde dag nog een vlucht naar je bestemming aanschaffen, dan betaal je daarvoor de hoofdprijs. Dus stel, je hebt een vliegticket voor €60 gekocht, en op de dag van canceling kost je vliegticket via een andere maatschappij €200, dan krijg je alleen de €60 retour. De overige kosten zijn voor jezelf.
In mijn geval moest ik zo’n €200 bijbetalen als ik diezelfde dag met een andere vliegtuigmaatschappij naar mijn bestemming wilde!
Je vlucht omboeken bij je huidige vliegtuigmaatschappij
Is het te duur om diezelfde dag nog terug te vliegen met een andere vliegtuigmaatschappij en heb je geen verplichtingen die het je onmogelijk maken om langer op je vakantiebestemming te blijven? Kies er dan voor om je vlucht gratis om te boeken via dezelfde vliegtuigmaatschappij.
Als je je vlucht omboekt naar de volgende dag, dan worden kosten die je nog maakt op vakantie vergoed. Je hotel wordt geregeld en je maaltijden betaald. In ons geval (Ryanair) werd een hotel voor een nacht gratis aangeboden. Ook werd er een gratis shuttleservice naar het betreffende hotel geregeld. Het hotel kon je zelf niet kiezen. Bij ons was het een prima hotel, wel buiten het centrum.
Bewaar ALTIJD de bonnetjes van elke aankoop die je doet in de tijd dat je eigenlijk al in het vliegtuig had gezeten of thuis was geweest! De bonnetjes kun je later indienen bij de vliegtuigmaatschappij voor een onkostenvergoeding. Zonder bonnetjes.. Geen compensatie.
Word je via mail op de hoogte gebracht van de cancel? Bekijk de mail dan goed. Waarschijnlijk staat er een link en toegangscode in voor gratis beltegoed.
Let op, voorwaarden kunnen per vliegtuigmaatschappij verschillen.
Compensatie
Naast het feit dat alle kosten die je maakt vergoed worden (als je bonnetjes hebt), heb je volgens Verordening (EG) 261/2004 recht op compensatie die kan oplopen tot €600 per persoon:
- Minder dan 3 uur vertraging = €0 compensatie.
- Voor alle vluchten van 1500 kilometer of korter krijg je in geval van compensatie €250.
- Voor alle vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer krijg je in geval van compensatie €400.
- Vluchten langer dan 3500 kilometer geven recht op €300 compensatie bij een vertraging van 3-4 uur. Bij langer dan 4 uur vertraging heb je recht op €600.
Let op, op deze regel –geldig binnen de Europese Unie- zijn tal van uitzonderingen van toepassing. Een van deze uitzonderingen is overmacht en ik kan je vertellen dat het daar al snel op gegooid wordt. Je krijgt dan geen schadevergoeding. Zie hier de kleine letters omtrent Verordening 261/2004.
Heb je zelf geen tijd of energie om uit te zoeken of je recht hebt op een vergoeding? Kijk dan op www.euclaim.nl. Zij kijken op basis van ‘no cure, no pay’ of je recht hebt op een schadevergoeding. Lukt het ze de schadevergoeding te vorderen? Dan betaal je een resultaatprovisie van 29% + administratiekosten, maar ben je in ieder geval zelf niet de tijd kwijt.
Mijn ervaring
Eén dag voor vertrek werd ik door de vliegtuigmaatschappij op de hoogte gebracht van de cancel, die veroorzaakt werd door een staking in Frankrijk. Geen enkele andere vliegtuigmaatschappij cancelde die dag haar vluchten.
Ik had dus zeker verwacht dat hier de uitzondering ‘overmacht’ niet op zou gaan. Volgens de vliegtuigmaatschappij was dit wel zo en we kregen geen extra financiële vergoeding.
De compensatie voor gemaakte kosten viel daarnaast een stuk lager dan de werkelijk gemaakte kosten. Zo hadden we bijvoorbeeld extra vervoerskosten gemaakt door op een ander vliegveld te moeten landen. Die kregen we niet vergoed.
Kortom, zeker geen ‘gratis’ vakantiedagje, maar wel een ervaring rijker!
Heb je zelf ook ooit een gecancelde vlucht gehad? Ik ben benieuwd naar je ervaring en zou het leuk vinden als je die achterlaat in een reactie.
Dit artikel is gepubliceerd op 30-10-2018. De informatie in dit artikel is mogelijk aan veranderingen onderhevig. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de informatie in dit artikel.