Wanneer je inzet op reclame kan je cyclopische budgetten besteden aan televisiespotjes en peperdure online campagnes. Toch kan het effect van een stel goedkopere reclameborden soms minstens even groot zijn. Ook dergelijke reclameborden kunnen perfect zijn voor reclame.
De voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je ze correct inzet, maar dat kunnen we wel van alle marketingkanalen zeggen. Waarom en wanneer reclameborden niet in je marketingmix mogen ontbreken, lees je hier.
De aandacht trekken met reclameborden
Het is een bijzonderheid: hoe meer reclame we zien, hoe eenvoudiger we het negeren. Elke straat volgooien met reclamepanelen lijkt dan ook niet te werken. Dus stapten we over naar reclame- en televisiespotjes. Maar ook daar bleek het effect per extra minuut reclametijd zienderogen af te nemen. Ten slotte besloten we om onze reclame online te gooien. Tot ook daar de verzadiging compleet werd en we zelfs adblockers op onze computers installeerden.
Terwijl onderzoekers zoeken naar de perfecte reclamedosering heeft de digitale switch ervoor gezorgd dat er opnieuw ruimte is in het straatbeeld. En dus wordt het weer eenvoudiger om op te vallen. Dat doe je door de aandacht te trekken met ludieke slogans, opvallende beelden en echte eyecatchers die vlot over de tong gaan. Daarvoor heb je geen uitgebreid budget nodig, maar vooral een fikse portie creativiteit. Het effect van dergelijke creatieve marketingtechnieken is zo groot dat men er zelfs een passend woord voor heeft bedacht: guerillamarketing.
Lokaal bereik en een goede marketingmix
Wanneer je een lokale campagne op poten wil zetten, werken nationale televisiespotjes natuurlijk niet. Dus moet je het over een andere boeg gooien. Online kan je dan inzetten op gerichte Adsense-campagnes en met je SEO kan je ook op lokaal doelpubliek focussen. Toch impliceert een goede marketingmix dat je ook in het straatbeeld zichtbaar moet zijn. Dan zijn reclameborden een goedkope manier om dat effect te bekomen. Focus je daarbij niet alleen op invalswegen, zoals vooral grote ketens als McDonalds het vaak doen, maar ook op het stadscentrum. Zo weten potentiële klanten je steeds te vinden.
Omarm het digitale met reclameborden
Reclameborden lijken soms old school te zijn, maar dat hoeft echt niet het geval te zijn. Een goed bedachte reclamecampagne verzorgt de link tussen het fysieke en het digitale. Zo kan je een reclamebord voorzien van een grote QR-code waarmee men meteen jouw producten kan bestellen, uiteraard gezegend met een mooie korting. Of je kiest voor een bijzonder reclamebord dat vast wel door sociale media en de online pers wordt opgepikt. Misschien kan je dat laatste zelfs aanmoedigen door een Facebookwedstrijd op poten te zetten waarbij volgers een selfie moeten delen met een van je reclameborden? Zo strekt het bereik zich ook uit tot de vrienden van je volgers, waardoor het effect opnieuw toeneemt.
Steeds meer data, steeds eenvoudiger om te focussen
Er zijn intussen al veel onderzoeken verschenen naar de effectiviteit van reclameborden. Ook marketingbedrijven hebben hier grote budgetten aan gespendeerd. Zo gebruikte men EEG-data en camera’s die het gedrag en de kijkpatronen van voorbijgangers in beeld brachten. Hoewel dat laatste intussen gecontesteerd is, is die data wel nog steeds voorhanden. Door die informatie aan te spreken, verhoog je de effectiviteit van jouw campagnes.
Daarnaast zijn er steeds meer aanbieders die over kaarten beschikken met alle plekken waar je reclameborden kan plaatsen. En ook dat maakt het eenvoudiger om je doelgroep bij de hand te nemen. Hierdoor plaats je niet langer lukraak reclameborden voor jouw budgetrestaurant maar focus je je eenvoudigweg specifiek op studentenbuurten, campussen en populaire toegangswegen die door de fietsende studenten worden gebruikt. Hierdoor kan je met een beperkt aantal reclameborden toch grootse successen boeken. En daar draait het ten slotte allemaal om.